منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

شبهاتی از وهابیت در خصوص حدیث طیر

يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۱۷ ب.ظ

1. حدیث طیر، حدیث ساقطی است و علاوه بر ضعف شدید طرق، به نکارت متن هم دچار است. در نتیجه تقویتی صورت نمی‌گیرد و در همان مرتبه ضعیف خواهد ماند.
2. این‌که جناب رافضی به عکرمه (رحمه الله) ایراد گرفته که اباضی یا حروری بوده است، بر فرض صحت این مطلب، می‌گوییم که: فساد عقیده چنان‌که خوئی و سایر بزرگان شیعه امامیه گفته‌اند، ضرری به وثاقت راوی نمی‌زند!
3. رافضی به حدیث طیر که نزد ما ثابت نیست استشهاد می‌کند و می‌گوید که کلام صحابی در برابر کلام پیامبر (صلی الله علیه وسلم) ارزشی ندارد! باید گفت که این استدلال زمانی باارزش است که حدیث طیر نزد ما ثابت باشد، وگرنه قرائن بسیار بسیار زیادی ما بر بطلان حدیث طیر داریم و اگر نهایتاً به جمیع طرق‌اش به مرتبه حسن لغیره برسد، به دلیل نکارت متن‌اش و تضادش با روایات بسیاری که خلاف آن را ثابت می‌کند، مجدداً به مرتبه ضعی (متنه) سقوط خواهد کرد.
پاسخ شیعه
ذهبی در خصوص طرق حدیث طیر می گوید:

وأما حدیث الطیر فله طرق کثیرة جدًّا قد أفردتها بمصنف ومجموعها هو یوجب أن یکون الحدیث له أصل
اما حدیث طیر، جداً طرق بسیاری دارد که من کتاب مسستقلی در باره آن نوشته‌ام، مجموع این طرق ثابت می‌کند که این روایت اصل و ریشه دارد و جعلی نیست .
تذکرة الحفاظ - ج 3 ،ص 164.

حالا ما حرف شما را گوش بدهیم یا ذهبی؟
  البته یادتان نرود این ذهبی همان ذهبی است که برای تضعیف روایات اهل بیت به قلبش رجوع می کرد و می گفت «یشهد القلب انه الباطل» وقتی این ادم ناصبی در حدیث طیر قلبش شهادت داده که روایت به جهت کثرت طرق حمل بر ثابت بودن و داشته اصل و اساس و ریشه است،بعید بدانم جاهلانی مثل وهابیت جا برای عرض اندام داشته باشند .
نکته دوم علاوه بر تصحیح روایت توسط حاکم باید گفت که او مقر بر تواتر خبر است.

وقد رواه عن أنس جماعة من أصحابه زیادة على ثلاثین نفسا ، ثم صحت الروایة عن علی ، وأبى سعید الخدری ، وسفینة .
️ بیش از 30 نفر از اصحاب انس بن مالک حدیث طیر را از او نقل کرده‌اند و صحت این روایت از علی (ع) ، أبو سعید خدری و سفینه است.
️المستدرک علی الصحیحین - ج 3 ،ص 128، ح 4587.

آلبانی حدیث متواتر نیاز به سلامت طرق ندارد:
ولا یشترط فی الحدیث المتواتر سلامة طرقه من الضعف ، لأن ثبوته إنما هو بمجموعها ، لا بالفرد منها ، کما هو مشروح فی لمصطلح. 
إرواء الغلیل - محمد ناصر الألبانی، ج 6 ،ص 95 .
پاسخ به اشکال متنی روایت:
مولا علی (علیه سلام) طبق روایت بخاری محبوب خداست. ولیکن شیخین مبغوض خدا .
قالَ النَّبِیُّ (صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) یَوْمَ خَیْبَرَ:«لَأُعْطِیَنَّ الرَّایَةَ غَدًا رَجُلًا یُفْتَحُ عَلَى یَدَیْهِ، یُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ، وَیُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ»
امروز پرچم را به دست کسی خواهم داد که هم خدا و پیامبرش او را دوست دارند و هم او خدا و پیامبرش را دوست دارد.
صحیح البخاری ،ج4 ،ص30.
این قرعه به نام شیخین رقم نخورد و کما فی سابق انها جز مبغوضین بودند. همان طور که عمر به صراحت در صحیح بخاری بیان می کند که پیامبر از دنیا رفت در حالی که از من و ابوبکر هیچ رضایتی نداشت که البته این دلیلی صریح و واضح و اشکار بر کفر ان دو بوده و هست و خواهد بود.
در مورد عکرمه باید بگویم که فرضی بر اباضی بودن او نیست. بلکه چنین مسئله ای ثابت و مسجل است طبق نظر علمای شما.

قال شیخنا أبو عبد الله الذهبی فی جزء جمعه فی هذا الحدیث بعد ما أورد طرقا متعددة نحوا مما ذکرنا : ویروى هذا الحدیث من وجوه باطلة أو مظلمة عن حجاج بن یوسف ، وأبی عصام خالد بن عبید ، ودینار أبی مکیس ، وزیاد بن محمد الثقفی ، وزیاد العبسی ، وزیاد بن المنذر ، وسعد بن میسرة البکری ، وسلیمان التیمی ، وسلیمان بن علی الأمیر ، وسلمة بن وردان ، وصباح بن محارب ، وطلحة بن مصرف ، وأبی الزناد ، وعبد الأعلى بن عامر ، وعمر بن راشد ، وعمر بن أبی حفص الثقفی الضریر ، وعمر بن سلیم البجلی ، وعمر بن یحیى الثقفی ، وعثمان الطویل ، وعلی بن أبی رافع ، وعیسى بن طهمان ، وعطیة العوفی ، وعباد بن عبد الصمد ، وعمار الدهنی ، وعباس بن علی ، وفضیل بن غزوان ، وقاسم بن حبیب ، وکلثوم بن جبر ، ومحمد بن علی الباقر ، والزهری ، ومحمد بن عمرو بن علقمة ، ومحمد بن مالک الثقفی ، ومحمد بن جحادة ، ومیمون بن مهران ، وموسى الطویل ، ومیمون بن جابر السلمی ، ومنصور بن عبد الحمید ، ومعلى بن أنس ، ومیمون أبی خلف الحرانی ، وقیل : أبو خالد . ومطر أبی خالد ، ومعاویة بن عبد الله بن جعفر ، وموسى بن عبد الله الجهنی ، ونافع مولى ابن عمر ، والنضر بن أنس بن مالک ، ویوسف بن إبراهیم ، ویونس بن خباب ، ویزید بن سفیان ، ویزید بن أبی حبیب ، وأبی الملیح ، وأبی الحکم ، وأبی داود السبیعی ، وأبی حمزة الواسطی ، وأبی حذیفة العقیلی وإبراهیم بن هدبة . ثم قال بعد أن ذکر. 
الجمیع : الجمیع بضعة وتسعون نفسا ،
سند روایت طیر است که عمری اعلام می کند بیش از 90 سند دارد.
البدایة والنهایة - ج 11 ،ص 80-81.
البته نیاز است صاعقه ای دردناک دیگر هم روانه شما کنیم که شعاع ترکش تا بالای کوه احد هم می رسد.
روى عن أبیه أبی غسان أحمد بن عیاض عن أبی طیبة المصری، عن یحیى بن حسان، فذکر حدیث الطیر.
وقال الحاکم: هذا على شرط البخاری ومسلم.قلت: الکل ثقات إلا هذا، فأنها أتهمه به، ثم ظهر لی أنه صدوق.
حاکم نیشابوری (در المستدرک علی الصحیحین) گفته است: حدیث طیر با این سند ، به شرط شیخین صحیح است و من (ذهبی) می گویم: رجال سند ، همگی ثقه هستند جز ابن عیاض که من او را به جعل این حدیث متهم کرده بودم تا اینکه بر من آشکار شد که او بسیار راستگو است .
میزان الإعتدال - ج 3 ،ص 465، ش 7180.


  • سید عباس سیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی