منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

«ولی» درآیه ولایت به چه معناست؟

يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۵ ق.ظ

"ولی" در آیه ولایت به معنای دوست است. ولی به معنای امامت نیست بلکه به معنای یار و نصرت رساندن است، اولا اینکه طبق این فرمایش شما کفر خلفا ثابت است، زیرا در صحیح مسلم آمده، ابوبکر و عمر گفتند بعد از حیات و مرگ رسول خدا ما یار ایشان شدیم. یعنی در زمان حیات ایشان دشمن رسول خدا بودند. پس اسلام و صدیق بودن ابوبکر و فاروق بودن عمر و همه فضائل آن‌ها بر باد است. آن هم به نص شما و خداوند هم در قرآن می‌فرماید، دشمنان رسول خدا کافر هستند و به زعم شما این‌ها در زمان حیات نبی الله ایشان بودند و بعد از حیات شدند یاورشان. اما ولی را هم علمای شما به معنای ولایت گرفته اند؛ چه وهابیون باشند چه اهل سنت . 
ابن عثمین وهابی ناصبی در مورد همین آیه 55 مائده می‌گوید:  
فأداة الحصر فی قوله: إِنَّمٰا وَلِیُّکُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا تدل على أنه یجب قصر الولایة على المذکورین، و التبری من ولایة غیرهم.  
این قول خداوند حصر است و دلالت می کند که ولایت افرادی که ذکر شده واجب است و باید ازولایت غیر آن‌ها بیزاری جست.  
تیسیر الکریم الرحمن فی تفیسر کلام المنان،جلد1،ص 256 . نویسنده: سعدی، عبد الرحمن،ناشر:مکتبه النهضه العربیه ،محل نشر:بیروت . 
پس این ناصبی می گوید ولی به معنای ولایت است و علمای شما در مورد معنای ولایت می گویند:  
والوِلَایَةُ النُّصْرةُ، والوَلَایَةُ: تَوَلِّی الأمرِ وقیل: الوِلَایَةُ والوَلَایَةُ نحو: الدِّلَالة والدَّلَالة، وحقیقته: تَوَلِّی الأمرِ.  
متولی امر شدن و ولی امر بودن و حقیقت ولایت متولی امر جامعه بودن است.  
المفردات فی غریب القرآن، ج1، ص533 . 
 
وَالْوَلِیُّ فَعِیلٌ بِمَعْنَى فَاعِلٍ مِنْ وَلِیَهُ إذَا قَامَ بِهِ وَمِنْهُ « اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا » وَالْجَمْعُ أَوْلِیَاءُ . 
ولی بر وزن فعیل به معنای فاعل است و وقتی می گویم کسی ولی است، یعنی سرپرست شخص است و ولی جمعش اولیا می شود.  
الکتاب : المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، ج 10 ،ص 453. 
289- وَلِیٍّ [107] : أی الوالی والولیّ المقیم بالأمر  
ولی یعنی والی و والی هم یعنی ولایت داشتن بر امور افراد و شما هم فرمودید والی یعنی خلیفه بودن که علمای شما می‌گویند ولی همان والی است.پس خداوند بر ولایت و امامت مولا به نص شما تصریح دارد.  
نام کتاب : التبیان فی تفسیر غریب القرآن، نویسنده:ابن الهائم، جلد1، صفحه89.
  • سید عباس سیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی