منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

اشکالاتی از وهابیون بر آیات توسل

پنجشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷ ق.ظ


شبهه:
توسل از دیدگاه قرآن و اهل بیت  ( سوره مائده آیه 35)
اگر از علمای شیعه سوال کنی چرا به مردگان و قبرها متوسل می‌شوید و دلیل این کارتون چی است و اگراز آنها از قرآن برای توسل دلیل بخواهی فورا به سوره مائده آیه 35 اشاره می‌کنند . 
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.»
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید!
این ایه تنهاترین و بزرگترین دلیل خود برای توسل به قبوراست که بهش استناد می‌کنند. 
اما چند سوال؟
1.آیا اهل بیت این آیه را دلیلی برای توسل به مردگان تفسیر کردند ؟
2.آیا اهل بیت معنای واقعی توسل را برای ما معنی کرده اند؟ و مواردی را که باید به آن توسل  کنیم را معین کرده اند ؟
هیچ وقت اهل بیت نگفته اند که بروید سر قبر فلان کس و به او متوسل بشوید و حاجت خود را بگیرید و از این آیه برای برای توسل به مردگان استفاده نکردند . 
در واقع علمای شیعه آیه را به نفع خود تفسیر می‌کنند و از سخنان اهل بیت پیروی نمی‌کنند. 
اما شاید برای شیعیان جالب باشد که اهل بیت  وسیله را مشخص کرده اند و گفته اند به چه چیزهای باید متوسل بشوید .
خطبة:/ 110- نهج البلاغه: إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ وَ حَجُّ الْبَیْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَرْحَضَانِ الذَّنْبَ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِی الْمَالِ وَ مَنْسَأَةٌ فِی الْأَجَلِ وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ الْخَطِیئَةَ وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِیَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ السُّوءِ وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِی مَصَارِعَ الْهَوَانِ أَفِیضُوا فِی ذِکْرِ اللَّهِ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الذِّکْرِ وَ ارْغَبُوا فِیمَا وَعَدَ الْمُتَّقِینَ فَإِنَّ وَعْدَهُ أَصْدَقُ الْوَعْدِ وَ اقْتَدُوا بِهَدْیِ نَبِیِّکُمْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ الْهَدْیِ وَ اسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَهْدَى السُّنَنِ .
همانا بهترین چیزی که انسان ها می توانند با آن به خدای سبحان نزدیک شوند، ایمان به خدا و ایمان به پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و جهاد در راه خداست، که جهاد قله بلند اسلام، و یکتا دانستن خدا بر اساس فطرت انسانی است.
بر پا داشتن نماز آیین ملت اسلام، و پرداختن زکات تکلیف واجب الهی، و روزه ی ماه رمضان، سپری برابر عذاب الهی است، و حج و عمره، نابود کننده ی فقر و شستشو دهنده ی گناهان است.
وصله ی رحم مایه ی فزونی مال و طول عمر، و صدقه های پنهانی نابود کننده ی گناه است، و صدقه آشکارا، مرگ های ناگهانی و زشت را باز می دارد، و نیکوکاری، از ذلت و خواری نگه می دارد.
به یاد خدا باشید که نیکوترین ذکر است، و آنچه پرهیزگاران را وعده دادند آرزو کنید که وعده ی خدا راست ترین وعده هاست، از راه و رسم پیامبرتان پیروی کنید که بهترین راهنمای هدایت است، رفتارتان را با روش پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تطبیق دهید که هدایت کننده ترین روش هاست.
(این خطبه قبل از سید رضی در میان دانشمندان به خطبه دیباج معروف بود.)
نکته : حضرت علی 1-ایمان به خدا و رسول 2- جهاد 3-نماز 4-زکات 5- روزه 6- حج 7-صله رحم 8- صدقه 9- ذکر خدا  را مواردی می‌خواند که باید بهش متوسل بشویم .
چرا حضرت علی نامی از توسل به مردگان و رفتن به سوی قبرها را نیاورده است؟
آیا حضرت علی فراموش کرده که بگوید به مردگان متوسل شوید ؟
آیا حضرت علی یکی از بزرگترین مفسران قرآن نیست؟ 
اما سخن پایانی ما برای اتمام حجت برای کسانی که به مردگان متوسل می‌شوند سخن حضرت علی را برایش نقل می‌کنیم که می‌فرماید :
 فاستفتحوه و استنجدوه واطلبوا الیه واستمنحوه فما قطعکم عنه حجاب ، و لا اغلق عنکم دونه باب.
ترجمه :
از او ( خدا ) طلب کمک کنید و از او ( خدا ) عاجزانه یاری بخواهید هیچ مانعی شما را باز نمی‌دارد و او دروازه رحمت خود را بسوی شما نبسته است.

پاسخ:
پاسخ به سوال اول
بله اهل بیت ایه 35 سوره مائده را مصداق خود می دانند همچنینم مولا علی (ع):
روى العلامة ابن شهر آشوب (قدس سره) عن علی (علیه السلام) انه قال : انا الوسیلة.
ابن شهر آشوب از امام علی(ع) نقل می کند که حضرت در ذیل آیه «وابتغوا الیه الوسیلة» فرمود: «انا وسیلته، من وسیله خدا هستم.»
طباطبایی، علامه محمدحسین، المیزان، ج 4، ص 262؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج2، ص273.
إن الأئمة من آل محمد (صلى الله علیه وآله) الوسیلة إلى الله والوصلة إلى عفوه ،
امامان اهل بیت (علیهم السلام) وسیله به سوى خدا و واسطه بخشش و رضایت او هستند.
 مکیال المکارم - میرزا محمد تقی الأصفهانی - ج 1 ،ص 326.
نه تنها اهل بیت بلکه امام شافعی هم اقرار کرده است اهل بیت وسیله بین خود و خدا هستند.
آل النبی ذریعتی وهم الیه وسیلتی ارجوا بهم اعطی غدا بید الیمنی صحیفتی .
آل پیامبر واسطه من بین خدا و وسیله من در  نزد خدا هستند . امیدوارم فردای قیامت به برکت آل محمد پرونده من به دست راستم قرار گیرد .
صواعق المحرقه ، ابن حجر ، ص178 و ینابیع الموده ، قندوزی حنفی ، ج2 ، ص468 .
 پس تا اینجا مشخص است که اهل بیت خود را وسیله بین مردم و خدا می دانند لذا طبیعی هست هر انسانی در زمانی که به مشکل بر می خورد به وسیله ای متمسک شود و حال اسباب این وسیله اهل بیت هستند. اما سوال اینجاست ایا اهل بیت بعد از حیات خود نمی توانند وسیله باشند؟ 
پاسخ بسیار واضح است. وسیله بودن به معنای واسطه قرار دادن است و ان کسی که شنوده است خداست و ان کسی که جواب دهنده و حل کننده مشکل است خداست. لذا اهل بیت چه در زمان حیات و چه بعد از ممات بشنوند و یا نشوند تاثیری در اصل معادله نمی کنند. زیرا مردم اهل بیت را به عنوان وسیله و و واسطه بین خود و خدا می دانند لذا اهل بیت را به عنوان واسطه نزد خدا می برند تا با واسطه قرار دادن انها به حاجت خود برسند. در نتیجه حیات و ممات اهل بیت تاثیری در اصل قضیه نمی کند. زیرا ان کمسی که باید صدای مردم را بشنود و حاجت مردم را بدهد خداست و اهل بیت فقط یک وسیله هستند.

حالا ما سوال می کنیم ایا اهل بیت وپیامبر در جایی فرموده اند که بعد از حیات ما به ما متوسل نشوید؟ به قبر ما متوسل نشوید؟ ایا در جایی فرموده اند توسل به قبر شرک و کفر است؟
توسل به قبر از منظر امام محمد باقر (علیه السلام : (
علیّ بن ابراهیم عن أبیه و محمد بن اسماعیل عن الفضل بن شاذان عن ابن أبی عمیر و صفوان بن یحیی عن معاویه بن عمار قال قال ابو عبد الله: (إِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَائْتِ الْمِنْبَرَ فَامْسَحْهُ بِیَدِکَ وَ خُذْ بِرُمَّانَتَیْهِ وَ هُمَا السُّفْلَاوَانِ وَ امْسَحْ عَیْنَیْکَ وَ وَجْهَکَ بِهِ فَإِنَّهُ یُقَالُ إِنَّهُ شِفَاءُ الْعَیْنِ وَ قُمْ عِنْدَهُ فَاحْمَدِ اللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَیْهِ وَ سَلْ حَاجَتَکَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ مَا بَیْنَ مِنْبَرِی وَ بَیْتِی رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ وَ مِنْبَرِی عَلَى تُرْعَةٍ مِنْ تُرَعِ الْجَنَّةِ وَ التُّرْعَةُ هِیَ الْبَابُ الصَّغِیرُ ثُمَّ تَأْتِی مَقَامَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَتُصَلِّی فِیهِ مَا بَدَا لَکَ فَإِذَا دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ فَصَلِّ عَلَى النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) وَ إِذَا خَرَجْتَ فَاصْنَعْ مِثْلَ ذَلِکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ فِی مَسْجِدِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه و آله). 
هرگاه از دعا نزد قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و سلم فارغ شدی کنار منبر آن حضرت بیا و دو رمانه [برآمدگی پایین منبر] آن را دست کشیده، بر چشمان و صورت خود بکش؛ چرا که آن شفای چشم است.
الکافی، ج 4، ص 553.
جالب است وهابیان می گویند شما شیعیان که توسل به قبر و ضریح اهل بیت می کنید و می گوید این باعث شفاست ،کفر و شرک است و اهل بیت این کار را نکرده اند.در حالی که می بینیم که اهل بیت منبر پیامبر را شفای چشم می دانند وشفای مریضی می دانند و ما را به توسل و تبرک به ان دستور و امر کرده اند. خوب اگر شرک و کفر است چگونه به ان دستور داده اند؟
اما پاسخ به خطبه 110
آقایان بارها برای حرمت توسل به سخن حضرت علی در نهج البلاغة که استناد کردید که حضرت فرمودند :
إن أفضل ما توسل به المتوسلون إلى الله سبحانه الإیمان به وبرسوله والجهاد فی سبیله.
نهج البلاغة - خطب الإمام علی ( ع ) - ج 1 - ص 215.
آیا أفضلیت چیزی دلیل بر حرمت غیر أفضل می کند ؟
اگر این چنین باشد طبق روایت صحیح بخاری، ج ۱ ،ص۲۵۶، حدیث ۷۳۱ ،برمبنای جامع الکبیر :
أفضل الصَّلَاةِ صَلَاةُ الْمَرْءِ فی بَیْتِهِ إلا الْمَکْتُوبَةَ .
نماز أفضل یک انسان است نمازی که در منزل خود می خواند .
بنابراین نمازهای انسانی که در غیر خانه می خواند باید باطل و حرام  باشد .
باز طبق صحیح بخاری، ج ۲ ،ص ۵۵۳، حدیث ۲۷۸۴ ،برمبنای جامع الکبیر:
أفضل الْجِهَادِ حَجٌّ مَبْرُورٌ .بهترین جهاد حج مبرور است .
بنابراین جهاد و جنگیدن در راه خدا باید حرام باشد .
از همه مهم تر طبق گفته جناب خلیفه دوم در رابطه با نماز تراویح گفتند که :
والَّتِی یَنامُونَ أفضل مِنَ الَّتِی یَقُومُونَ. 
عمدة القاری - ج ۱۱ - ص ۱۲۵.
یعنی آنهایی که در شب های ماه رمضان اول شب می خوابند و نماز تراویح را آخر شب می خوانند أفضل است .پس بنابراین تمام نماز های تراویح أهل سنّت که اول شب می خواندند باطل است . 
از در بخاری ،ج ۳ ،ص ۱۰۲۵ ،برمبنای جامع الکبیر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) اکرم سؤال می کنند که : 
یا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الْعَمَلِ أفضل .کدام یک از عمل ها أفضل است. 
فرمود : الصَّلَاةُ على مِیقَاتِهَا. نماز در وقتش. 
خوب این یعنی اینکه دیگر عمل ها همه باطل است؟ سؤال کردند :
قلت ثُمَّ أَیٌّ .بعد از این کدام عمل أفضل است ؟
قال ثُمَّ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ .بعد از او هم احترام به والدین. 
قلت ثُمَّ أَیٌّ.بعد از اون کدام أفضل است ؟
قال الْجِهَادُ فی سَبِیلِ اللَّهِ. 
ببینید پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) می گوید أفضل نماز اول وقت و بعد أفضل احترام به پدر و مادر و دوباره أفضل جهاد در راه خداست ، پس این کلمه أفضل دلالت نمی کند که غیر أفضل بدعت است و باطل است و حرام است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۲/۲۴
  • ۱۴۲ نمایش
  • سید عباس سیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی