منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

دیدگاه حضرت علی و ابن تیمیه در مورد قبرها

پنجشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹ ق.ظ



 شیخ السلام ابن تیمیه با ساختن بنا روی قبور و تزئین کردن آنها و همین‌طور خواندن و صدا کردن آنها برای نیاز خود و واسطه قرار دادن آنها در دعا مخالف بوده .
 شیخ السلام ابن تیمیه در مورد ساختن قبور بین شیعیان در کتاب منهاج السنه گفته اند :
( مساجد ایشان خلوت نماز جمعه و جماعت در میانشان تعطیل است ولی قبور بزرگان خود را تعظیم می‌کنند و مشاهدی بر قبرها بنا کرده و بر انها معتکف شده و بسوی آنها مسافرت نموده و در انجا اجتماع می کنند و حتی رفتن بسوی قبرها را از رفتن به حج را با فضیلت تر میدانند . حال آنکه رسول خدا فرموده اند:( لعن الله الیهود و النصاری اتخذوا قبور انبیائهم مساجد ). خدا لعنت کند یهودیان و مسیحیان را که قبرهای پیامبرانشان را مساجد قرار دادند ) .
حالا نظر حضرت علی در مورد قبور و کمک خواستن از انها چه بوده است!!!
در کتاب کافی و همین‌طور در کتاب وسائل از حضرت صادق روایت کرده اند که حضرت علی فرموده :
 بعثنی رسول الله الی المدینه فی هدم القبور و کسر الصور فقال لا تدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سویتها . ( پیامبر مرا بسوی مدینه فرستاد و درباره خراب کردن قبور و شکستن صورتها فرمودند : صورتی را مگذار مگر اینکه آن‌را محو کنی و قبری را مگذار مگر آنکه مساوی زمین کنی.  )
 هم‌چنین در کتاب وسائل الشیعه از حضرت علی نقل شده که می فرماید :
 سمعت رسول الله یقول : لا تتخذوا قبری عیدا .( پیامبر فرمودند که قبر مرا محل رفت و آمد خود قرار ندهید . ) 
 در کتاب محاسن برقی و کتاب وسائل باب 43 از ابواب دفن از حضرت علی روایت شده است که فرمودند : من جدد قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن السلام. 
( هر کس قبری را تجدید و یا مجسمه ای بسازد از اسلام خارج شده است .) ( فتوای کفر قبرسازان). 

 هم‌چنین در نهج البلاغه حضرت علی اعلام می‌کند که :
 و فرموده: «فَهُمْ جِیرَةٌ لا یُجِیبُونَ دَاعِیاً ولا یَمْنَعُونَ ضَیْماً ولا یُبَالُونَ مَنْدَبَةً إِنْ جِیدُوا لَمْ یَفْرَحُوا وإِنْ قُحِطُوا لَمْ یَقْنَطُوا جَمِیعٌ وهُمْ آحَادٌ وجِیرَةٌ وهُمْ أَبْعَادٌ مُتَدَانُونَ لا یَتَزَاوَرُونَ.» رفتگان همسایگانی هستند که هرگاه آنان را بخوانند پاسخی ندهند و ظلم و ستم را ممانعت نکنند، و به نوحه سرایی و مداحی متوجه نشوند، اگر در حق ایشان نیکی شود شاد نگردند، و اگر قحطی شود یأس ندارند، دور یکدیگرند و لی تنها هستندوهمسایه اند در حالی که از هم دورند، با اینکه به هم نزدیکند به زیارت یکدیگر نروند. 
 و در خطبه 221 فرمودند که اگر اموات و قبور مایه عبرت باشند سزاوارتر است تا مایه افتخار . 

 اگر مساله قبر سازی از دستورات اسلام بوده چرا قبر پیامبران قبلی مشخص نیست. چرا پیامبر برای قبر حضرت خدیجه و حمزه و شهدای احد قبری بنا نکرد . آیا قبر سازی در قران و سیره ای پیامبر و صحابه و اهل بیت بوده یا بعدا وارد اسلام شده است . 
حال سوال ما از شیعیان . 
پیرو واقعی حضرت علی چه کسی است ؟
1-شیخ السلام ابن تیمیه؟ 
2-شما شیعیان؟
پاسخ:
ایشان در این مقاله به سه روایت در باب قبور اشاره داشتند.
روایت اولی که از نظر سندی ضعیف است. همان‌طور که علامه مجلسی می فرمایند:
١١ ـ عدة من أصحابنا ، عن سهل بن زیاد ، عن جعفر بن محمد الأشعری ، عن ابن القداح ، عن أبی عبد الله (علیه‌السلام) قال: قال أمیر المؤمنین (علیه‌السلام) بعثنی رسول الله (صلى‌الله‌علیه‌وآله) فی هدم القبور وکسر الصور.
الحدیث الحادی عشر : ضعیف على المشهور.
 نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامه المجلسی،جلد : 22 ، صفحه : 440 .

http://lib.eshia.ir/71429/22/440 

در ثانی روایت دلالت بر تخریب قبور در اسلام نمی کند؛ زیرا امر به تخریب قبور در این روایت برای هدم قبور اهل جاهلیت بوده است که در آنجا اهل قبور را عبادت می کردند. لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله)  دستور به تخریب آثار جاهلیت داده است و قرینه ای که دلالت می‌کند،مقصود قبور اهل جاهلیت بوده است، جمله «کسر صور» است که آنها صورت کسانی را که عبادت می کردند می‌کشدند  و الا اگر در اسلام تخریب قبور جایز می بود پیامبر (صلی الله علیه و آله) امر نمی کرد که قبر فرزندش ابراهیم را مرتفع کنند. هم‌چنان‌که در روایتی از امام باقر (علیه السلام)  به این مطلب چنین اشاره شده است که حضرت فرمودند:”إن رسول الله (صلى الله علیه وآله سلّم) إبراهیم ابنه سلاًّ، ورفع قبره“. (الوسائل، ج3،ص192)بنابراین روایت تخریب قبور عمومیت ندارد. بلکه اختصاص به موارد خاص است.
روایت دومی که قبر را محل رفت و امد خود قرار ندهی اصلا ارتباطی با ساخت قبور و بارگاه ندارد. لذا واردش نمی شویم.
روایت سومی هم ضعیف است زیرا در ان محمد بن سنان و ابی جاجرود هستند که هر دو ضعیفند و در روایتی که محمد بن سنان باشد علمای اهل سنت در مورد ان روایت این‌گونه می فرمایند:
و أقول: هذه الروایة ضعیفة السند، فإن من جملة رواتها محمد بن سنان، وهو ضعیف على المشهور.
فقد ضعفه النجاشی فی رجاله حیث قال: وهو رجل ضعیف جداً، لا یعوَّل علیه، ولا یُلتفَت إلى ما تفرَّد به.
وقال الشیخ: محمد بن سنان مطعون علیه، ضعیف جداً، وما یستبد بروایته ولا یشرکه فیه غیره لا یُعمل علیه.
وقال المفید فی رسالته العددیة: ومحمد بن سنان مطعون فیه، لا تختلف العصابة وقال المحقق الخوئی: ولولا أن ابن عقدة والنجاشی والشیخ والشیخ المفید وابن الغضائری ضعَّفوه وأن الفضل بن شاذان عدَّه من الکذابین ، لتعیّن العمل بروایاته، ولکن تضعیف هؤلاء الأعلام یصدّنا عن الاعتماد علیه والعمل بروایاته (1).
(1) معجم رجال الحدیث 16/160.
اما ما فقط به یک روایت اشاره می کنیم در باب ساخت قبور ائمه:
أَتَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ(ع) وَ قُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(ع) وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ قَالَ یَا أَبَا عَامِرٍ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (ع) عَنْ عَلِیٍّ (ع) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا فَقَالَ لِی یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهم لِرَسُولِهِ أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّةِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ عَدَلَ ذَلِکَ ثَوَابَ سَبْعِینَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النَّعِیمِ وَ قُرَّةِ الْعَیْنِ بِمَا ل