منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

جهل عمر بن خطاب از دید خودش

سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۳۵ ب.ظ


جلال الدین سیوطی در کتاب الدر المنثور می نویسد: 
سعید بن منصور و ابو یعلی با سند «جید» از مسروق نقل کرده‌اند که عمر بن خطاب بر فراز منبر رفت و گفت: ای مردم ! چرا مهریه زنان را زیاد قرار می دهید، در حالی که مهریه زنان در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و یارانش چهار صد درهم و کمتر از آن بود ، اگر زیاد قرار دادن مهریه تقوای الهی و ارزش بود، شما بر رسول خدا و صحابه سبقت نمی‌گرفتید؛ بنابراین نشنوم که کسی مهریه زن خود را بیشتر از چهل درهم قرار دهد. هنگام پایین آمدن عمر از منبر ، زنی از قریش به او اعتراض کرد و گفت: ای امیر الفاسقین ، تو از زیاد قرار دادن مهریه زنان بیش از چهل درهم منع کردی؟ عمر گفت: بلی . آن زن گفت: مگر نشنیدی آن چه را که خداوند نازل کرده و فرموده : اگر «و به یکى از آنان مال فراوانى داده باشید، چیزى از آن را پس مگیرید»؟ 
عمر گفت: خدایا مرا ببخش ! هر کسی از عمر داناتر است. 
سپس عمر برگشت و بر فراز منبر گفت: ای مردم من شما را از زیاد قرار دادن مهریه بیش از چهل درهم منع کرد، هر کس هر اندازه که دوست دارد از مالش بدهد . 
وأخرج سعید بن منصور وأبو یعلى بسند جید عن مسروق قال : رکب عمر بن الخطاب المنبر ثم قال : أیها الناس ما إکثارکم فی صداق النساء وقد کان رسول الله (صلى الله علیه وسلم) وأصحابه وإنما الصدقات فیما بینهم أربعمائة درهم فما دون ذلک ولو کان الإکثار فی ذلک تقوى عند الله أو مکرمة لم تسبقوهم إلیها فلا أعرفن ما زاد رجل فی صداق امرأة على أربعمائة درهم. ثم نزل فاعترضه امرأة من قریش فقالت له : یا أمیر المؤمنین نهیت الناس أن یزیدوا النساء فی صدقاتهن على أربعمائة درهم قال : نعم فقالت أما سمعت ما أنزل الله یقول (وآتیتم إحداهن قنطارا) فقال : اللهم غفرانک کل الناس أفقه من عمر ثم رجع فرکب المنبر فقال : یا أیها الناس إنی کنت نهیتکم أن تزیدوا النساء فی صدقاتهن على أربعمائة درهم فمن شاء أن یعطی من ماله ما أحب. 
الدر المنثور، ج 2، ص 293. 
************** 
کسی که خودش نماد جهل است و از همه مردم نادانتر! چگونه می تواند راهنمای بشر باشد و دیگران را به راه راست هدایت کند؟ 
أَ فَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدى فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ. 
آیا کسى که هدایت به سوى حق می‌کند براى پیروى شایسته‌تر است، یا آن کس که خود هدایت نمی‌شود مگر هدایتش کنند؟ شما را چه می‌شود،چگونه داوری می کنید؟

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۱۶
  • ۴۴۴ نمایش
  • سید عباس سیدی

جهل-عمر-بن-خطاب-نماد-از-دید-خودش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی