منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

متواتر بودن روایت «الائمه من قریش»

شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۴۶ ب.ظ



قال ابن حزم بعد نقل حدیث: «لا تبیعوا الماء» عن أربعة من الأصحاب: فهؤلاء أربعة من الصحابة رضی الله عنهم، فهو نقل تواتر لا تحل مخالفته.  المحلی، ج2، ص135. 
حدیث «الائمه من قریش» که تنها حدیثِ مورد استنادِ گردانندگان سقیفه بوده است، فقط 3 نفر از صحابه آن را نقل کرده اند: أنس، عبدالله بن عمر و معاویه. لذا روایت را متواتر دانسته اند. 
الفصل ابن حزم، ج4، ص89 .
بل ادعى ابن حزم التواتر فی مسألة عدم جواز بیع الماء بنقل أربعة من الصحابة قائلا: فهؤلاء أربعة من الصحابة، رضی الله عنهم، فهو نقل تواتر لا تحل مخالفته. 
ابن حزم حدیث «لا تبیعوا الماء» را از 4 نفر از صحابه نقل می‌کند و می‌گوید روایت متواتر است. 
الصواعق المحرقة ،الفصل الثالث من الباب الأول ، 13. 
المحلى ، کتاب البیوع. 
 
4 صحابی 
ابن حزم بعد از نقل روایتی در باب حرمت بیع آب می‌گوید : 
فَهَؤُلاَءِ أَرْبَعَةٌ من الصَّحَابَةِ فَهُوَ نَقْلُ تَوَاتُرٍ لاَ تَحِلُّ مُخَالَفَتُهُ. 
اینها 4 نفر از صحابه هستند ( که این روایت را بیان کرده اند ) و این نقل متواتر است و مخالفت با آن جایز نیست. 
المحلى ، ج 2 ص 135 ؛ ج 9 ص 7 ، اسم المؤلف: علی بن أحمد بن سعید بن حزم الظاهری أبو محمد الوفاة: 456 ، دار النشر : دار الآفاق الجدیدة، بیروت ، تحقیق : لجنة إحیاء التراث العربی.
 
5 صحابی 
ابن حزم در مورد روایتی دیگر می‌گوید : 
فَهَذَا نَقْلُ خَمْسَةٍ من الصَّحَابَةِ بِالطُّرُقِ الثَّابِتَةِ فَهُوَ نَقْلُ تَوَاتُر.ٍ 
این نقل 5 تن از صحابه به طرق ثابت است و لذا این نقل متواتر می باشد. 
المحلى ، ج 8 ص 453 ؛ اسم المؤلف: علی بن أحمد بن سعید بن حزم الظاهری أبومحمد الوفاة: 456 ، دار النشر : دار الآفاق الجدیدة ، بیروت ، تحقیق : لجنة إحیاء التراث العربی.
 
6صحابی 
طحاوی در مورد روایتی که از 6تن از صحابه آمده می‌گوید : 
فَهَذِهِ الآثَارُ قد تَوَاتَرَتْ عن رسول اللَّهِ (صلی الله علیه وسلم) بِالسُّجُودِ فی الْمُفَصَّلِ فیها. 
در این روایات نبوی، سجده بر لباس به صورت متواتر رسیده است. 
شرح معانی الآثار ، ج 1، ص 358 ؛ اسم المؤلف: أحمد بن محمد بن سلامة بن عبدالملک بن سلمة أبوجعفر الطحاوی الوفاة: 321 ، دار النشر : دار الکتب العلمیة ، بیروت ، 1399 ؛ الطبعة : الأولى ، تحقیق : محمد زهری النجار. 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر ، ص 108،رقم 89 ؛ اسم المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة ، مصر ؛ تحقیق : شرف حجازی.
 
7صحابی
 
کتانی در مورد روایت، بعد از نقل از 7 تن از صحابه می‌گوید : 
 
)قلت ):نص على تواتره أیضا الشیخ عبد الرءوف المناوی فی التیسیر نقلا عن السیوطی. 
میگویم (کتانی) : تواتر این روایت را شیخ عبدالرئوف مناوی در تیسیر در سیوطی نقل می کند. 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر ، ص 134،رقم 127؛ اسم المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة ، مصر ؛ تحقیق : شرف حجازی. 
ابن تیمیه نیز بعد از نقل روایتی، از 7 تن از صحابه می‌گوید : 
وقد ثبت بالنقل المتواتر وإجماع المسلمین أن النبى (صلی الله علیه وسلم) والصحابة کانوا یفتتحون الصلاة بالتکبیر. 
به نقل متواتر و اجماع مسلمین بیان شده که پیامبر و صحابه ،نمازشان را با تکبیر آغاز می‌کردند. 
کتب و‌رسائل وفتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیة ، ج 22،ص 66 ؛ اسم المؤلف: أحمد عبد الحلیم بن تیمیة الحرانی أبوالعباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مکتبة ابن تیمیة ، الطبعة : الثانیة ؛ تحقیق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی. 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر، ص 84 ،رقم 127 ؛ اسم المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة ،مصر ؛ تحقیق : شرف حجازی.
 
8صحابی 
ابن حجر مکی در ذیل روایتی چنین می‌گوید : 
اعلم أن هذا الحدیث متواتر فإنه ورد من حدیث عائشة وابن مسعود وابن عباس وابن عمر وعبد الله بن زمعة وأبی سعید وعلی بن أبی طالب وحفصة . 
بدان که این حدیث متواتر است؛ زیرا به سند از عایشه و ابن مسعود و ابن عباس و ابن عمر و عبدلله بن زمعه و ابی سعید و علی بن ابی طالب و حفصه آمده است. 
الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج 1، ص 59 - 60 ؛ اسم المؤلف: أبوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة ،لبنان ،1417هـ - 1997م ؛ الطبعة : الأولى. تحقیق : عبد الرحمن بن عبد الله الترکی ،کامل محمد الخراط..
 
9صحابی 
کتابی در ذیل روایتی در مورد سفر در فجر (ابتدای روز) که از 9 تن از صحابه آمده چنین می‌گوید : 
وممن صرح بتواتره تبعا للسیوطی الشیخ عبد الرءوف المناوی فی فیض القدیر. 
و از کسانی که تصریح به تواتر این روایت کرده اند، شیخ عبدالرئوف مناوی در ف
یض القدیر (به تبعیت از سیوطی) می‌باشد . 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر، ص 81 ،رقم 61 ؛ ام المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة، مصر؛ تحقیق : شرف حجازی.
 
10صحابی 
کتانی می‌گوید : 
وقد قال الحافظ السیوطی فی الأزهار المتناثرة فی الأخبار المتواترة، أن کل حدیث رواه عشرة من الصحابة فهو متواتر عندنا معشر أهل الحدیث. 
حافظ سیوطی در ازهار متناثره میگوید : هر حدیثی که از طریق 10 تن از صحابه روایت شده باشد،در نزد ما اهل حدیث متواتر می باشد. 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر،ص 16؛ اسم المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة ، مصر ؛ تحقیق : شرف حجازی.
 
11صحابی 
کتانی در مورد روایتی می‌گوید : 
وهو الحق أحد عشر نفسا. 
( قلت ) صرح أیضا المناوی فی الفیض وفی التیسیر نقلا عن الجلال السیوطی بأنه متواتر. 
صحیح این است که این روایت از یازده صحابی وارد شده است. 
)کتانی) می‌گویم : مناوی در فیض القدیر و تیسیر شرح جامع صغیر،(به نقل از سیوطی) تصریح بر تواتر این روایت دارد. 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر، ص 43 ،رقم 14؛ اسم المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة، مصر ؛ تحقیق : شرف حجازی.
 
13صحابی 
ابن عبدالبر در مورد روایتی که به نقل از 13 صحابی آمده می‌گوید : 
عن أبی هریرة قال رسول الله (صلی الله علیه وسلم) صلاة فی مسجدی هذا خیر من ألف صلاة فیما سواه من المساجد إلا المسجد الحرام وقد روى عن أبی هریرة من طرق ثابتة صحاح متواترة. 
از ابوهریره نقل شده که می‌گوید : رسول الله (صلی الله علیه وآله) فرمودند: نماز در این مسجد من، از هزار نماز در دیگر مساجد ؛مگر مسجد الحرام بهتر است و این روایت از ابوهریره به طرق ثابت وصحیح و متواتر نقل شده است. 
التمهید لما فی الموطأ من المعانی والأسانید ، ج 6 ،ص 17 ؛اسم المؤلف: أبوعمر یوسف بن عبد الله بن عبد البر النمری الوفاة: 463 ، دار النشر : وزارة عموم الأوقاف والشؤون الإسلامیة ، المغرب ، 1387 . تحقیق : مصطفى بن أحمد العلوی ،محمد عبد الکبیر البکری. 
 
14صحابی 
سخاوی در مورد روایتی که به سند 14 تن از اصحاب آمده می‌گوید : 
) قلت ) فی المقاصد الحسنة ما نصه حدیث المسلم من سلم المسلمون من لسانه ویده والمهاجر من هجر ما حرم الله متفق علیه. 
)کتانی) می‌گویم : سخاوی در مقاصد حسنه در مورد روایت «مسلمان کسی است که دیگر مسلمانان از دست و زبان وی در آرامش باشند و مهاجر کسی است که از آنچه خداوند حرام کرده هجرت نماید» ، متفق علیه بر صحت آن می باشد. 
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر، ص 41 ،رقم 10؛ اسم المؤلف: محمد بن جعفر الکتانی أبوعبد الله الوفاة: 1345 هـ ، دار النشر : دار الکتب السلفیة ،مصر. تحقیق : شرف حجازی. 
المقاصد الحسنة فی بیان کثیر من الأحادیث المشتهرة على الألسنة ، ص 771 ،رقم 1025 ؛اسم المؤلف: أبو الخیر محمد بن عبد الرحمن بن محمد السخاوی الوفاة: 902 هـ ، دار النشر : دار الکتاب العربی ، بیروت ، 1405 هـ - 1985م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : محمد عثمان الخشت. 
وأیضا فالخبر الذى رواه الواحد من الصحابة والإثنان إذا تلقته الأمة بالقبول والتصدیق أفاد العلم عند جماهیر العلماء ومن الناس من یسمى هذا المستفیض. 
خبرى که یکى از صحابه یا دو تا از آنان آن را نقل کرد و امت آن را تلقّى به قبول کرد، نزد همة عالمان علم آور است و برخى از مردم به این خبر مستفیض گویند. 
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد بن عبد الحلیم)متوفای 728 هـ )، کتب ورسائل وفتاوی شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج18، ص70 ؛ تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مکتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة. 
البانی چنین میگوید : 
وأما التواتر ، فانضمام الطرق الأخرى إلیها ، وهی وإن کان فی بعضها ضعف ... لا سیما ولا یشترط فی الحدیث المتواتر سلامة طرقه من الضعف، لأن ثبوته إنما هو بمجموعها ، لا بالفرد منها ، کما هو مشروح فی "المصطلح" 
اما در تواتر ، انضمام طرق روایی به یکدیگر ولو اینکه در برخی از آنها ضعف وجود داشته باشد ... علی الخصوص در مورد حدیث متواتر ، سالم بودن طرق روایی از ضعف اصلا مدنظر نیست زیرا ثبوت آن بر اساس مجموع روایات می باشد و نه تک تک آنها آن‌چنان این امر در مصطلح الحدیث بیان شده است. 
إرواء الغلیل فی تخریج أحادیث منار السبیل، ج 6،ص 95 ؛ اسم المؤلف: محمد ناصر الدین الالبانی ، دار النشر : المکتب الاسلامی 1405 هـ ، الطبعه الثانیه.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۰۶
  • ۳۰۱ نمایش
  • سید عباس سیدی

متواتر-بودن-روایت-الایمه-من-قریش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی