منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سایتی متفاوت و قوی جهت دفاع از اهل بیت در مقابل نواصب

منهاج البدعه الامویه

سلام علیکم

ان شا الله به حول قوه الهی و به مدد مولایمان سیدنا علی بن ابی طالب، صاعقه های سنگینی در این سایت بر رئوس وهابیت خواهیم زد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

آیا شیعه معتقد به تحریف قرآن است؟

سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۲۳ ب.ظ


علمای بزرگ شیعه تحریف قرآن را رد می کنند. علمای اهل سنت ، شیعه را از اعتقاد به تحریف بری می دانند. 
بررسی روایات کتب شیعه درباره ی تحریف قرآن 
بررسی اقوال علمای شیعه مبنی بر تحریف قرآن 
نگاهی کوتاه به روایات دال بر تحریف قرآن در کتب اهل سنت 
کلام آخرعلمای بزرگ شیعه تحریف قرآن را رد می کنند. 
شیخ صدوق، (متوفای380هـ) 
اعتقادنا أنّ القرآن الذی أنزله الله علی نبیّه هو ما بین الدفتین و هو ما فی ایدی الناس .
قرآنی که خدا بر پیغمبرش نازل کرده همین قرآن در اختیار مردم است. 
شرح باب حادی‌عشر ، ص93 .
شیخ مفید، (متوفای413هـ)
قد قال جماعة من اهل الإمامیة أنّه لم‌ینقص من کلمة و لا من آیة و لا من سورة و لکن حذف ما کان مثبتاً فی مصحف امیرالمؤمنین من تأویله و تفسیر معانیه علی حقیقة تنزیله .
هیچ کلمه و آیه و سوره‌ای از قرآن کم نشده است ؛ بله ، ما معتقدیم آنچه که در قرآن امیرالمؤمنین بوده حذف شده که عبارت بودند از مطالبی که حضرت حقیقت تأویل و تفسیر آیات را بیان فرموده بود که مربوط به خود آیات نمی‌شد. 
 اوائل المقالات ، ص54 تا. 
سید مرتضی علم الهدی ،(متوفای 436 هـ)
ابن حجر عسقلانی به نقل از ابن حزم آندلسی می نویسد: 
 وکان امامیا لکنه یکفر من زعم ان القرآن بدل أو زید فیه أو نقص منه .
سید مرتضی امامی بود و معتقد بود کسی که معتقد شود از قرآن چیزی کم شده یا به آن افزوده شده یا چیزی از آن تبدیل شده است ، کافر است. 
لسان المیزان ، ج 4 ،ص 223 .


www.shiaonlinelibrary.com/الکتب/3344_لسان-المیزان-ج-٤/الصفحة_0?pageno=223 


شیخ طوسی ،( متوفای 460 هـ)
زیاده و نقصان در کلام خداوند راه ندارد زیرا اجماع قائم است که به قرآن چیزی اضافه نشده است و مسلمانان معتقدند که از آن چیزی کم نشده است ،  و مذهب ما همین است ( بعد می‌گوید) روایاتی در کتب شیعه و سنی آمده است که دلالت بر نقصان بسیاری از آیات و نقل بعضی از آن از جایی به جای دیگر می‌کند ، اما چون روایات همه خبر واحد هستند و موجب علم نمی شوند ، عمل به آنها ممکن نیست و بهتر است که از آنها اعراض شود و اگر امکان تأویل نبودطرد شوند ، و اگر آن روایات صحیح السند هم باشند باز موجب طعن در قرآن نخواهند شد ، زیرا که صحت آن مورد اتفاق همه مسلمانان است. 
التبیان ، ج 1 ،ص 3 .


www.shiaonlinelibrary.com/الکتب/2341_التبیان-الشیخ-الطوسی-ج-١/الصفحة_0?pageno=3#top

 
شیخ طبرسی، ( متوفای 548 هـ) 
الکلام فی زیادة القرآن ونقصانه. أما الزیادة فیه فمجمع على بطلانها، وأما النقصان منه فقد روى جماعة من أصحابنا وقوم من حشویة العامة أن فی القرآن تغییرا أو نقصانا، والصحیح من مذهب أصحابنا خلافه. 
تفسیر الآلوسی ، ج1، ص24 .


http://islamport.com/d/1/tfs/1/58/3120.html 


سید بن طاووس، ( متوفای 664 هـ)
إن رأی الإمامیة هو عدم التحریف. 
قرآن کریم مصون از زیاده و نقصان است. 
 سعد السعود، صفحه 192 .
علامه حلی ،(متوفای 726 هـ)
الحقّ أنّه لا تبدیل ولا تأخیر ولا تقدیم فیه ، وأنّه لم یزد ولم ینقص ، ونعوذ بالله تعالى من أن یُعْتَقَد مثل ذلک وأمثال ذلک ، فإنّه یُوجِب التطرّق إلى معجزة الرسول (ص) المنقولة بالتواتر .
حق آن ‌است  که در قرآن کریم تبدیل و تقدیم و تأخیری واقع نشده است و پناه می‌برم به خداوند از کسی که معتقد باشد بر وقوع تحریف ،زیرا که موجب شک می‌شود در معجزه رسول (ص) که نقل آن متواتر است. 
اجوبة المسائل المهناویة ،صفحه 121. 
شیخ زین الدین بیاضی عاملی، (متوفای 877 هـ)
علم بالضرورة تواتر القرآن بجملته وتفاصیله ، وکان التشدید فی حفظه أتم ، حتى نازعوا فی أسماء السّور والتفسیرات. وإنما اشتغل الأکثر عن فظه بالتفکر فی معانیه وأحکامه ، ولو زید فیه أو نقص لعلمه کلّ عاقل وإن لم یحفظه ، لمخالفة فصاحته وأسلوبه. 
تواتر قرآن جملةً و تفصیلاً معلوم است و اگر چیزی به آن اضافه یا از آن کم می‌شد هر عاقلی متوجه می گردید حتی اگر حافظ قرآن هم نمی بود  ، به جهت مخالفت با اسلوب و فصاحت قرآن. 
الصراط المستقیم ، ج 1 ،ص 45 .
شیخ فتح الله کاشانی، (متوفای 988 هـ)
وی در رابطه با روایاتی که دال بر نقص قرآن است، می‌گوید : اگر حدیثی بر خلاف دلیل یا سنت متواتر یا اجماع بود و تأویلش ممکن نبود و امکان حمل بر وجوه دیگر را نداشت ، واجب است طرح و اعراض از آن. 
تفسیر منهج الصادقین ، مقدمه کتاب و در ذیل آیه إنا له لحافظون .
سید نور الله شوشتری ،(متوفای 1019 هـ)
ما نسب إلى الشیعة الإمامیة من وقوع التغییر فی القرآن لیس مما قول به جمهور الإمامیة إنما قال به شرذمة قلیلة منهم، لا اعتداد بهم فیما بینهم. 
آلاء الرحمن، ص 25. 
شیخ بهایی، (متوفای 1030 هـ) 
الصحیح إن القرآن العظیم محفوظ من ذلک زیادة کان أو نقصانا، وما اشتهر بین العلماء من إسقاط اسم أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی بعض المواضع فهو غیر معتبر عند العلماء وا

دکتر غلامی, [۱۵.۱۱.۱۱ ۰۸:۱۰]
لمتتبع للتاریخ والأخبار والآثار یعلم بأن القرآن ثابت بغایة التواتر وبنقل الآلاف من الصحابة، وأن القرآن الکریم کان مجموعا فی عهد الرسول. 
آلاء الرحمن، ص 26 .
علامه تونی، (متوفای 1071 هـ) 
والمشهور أنّه محفوظ ومضبوط کما انزل ، لم یتبّدل ولم یتغیّر ، حفظه الحکیم الخبیر ،قال الله تعالى : ( إنّا نحن نزّلنا الذکر وإنّا له لحافظون)
مشهور آن‌ است که قرآن کریم محفوظ و مضبوط است، همان‌طوری‌که نازل شده است و خداوند حکیم حافظ آن‌ است چنان‌که فرمود : (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون).
 الوافیة فی الاصول ،صفحه 148. 
فیض کاشانی، (متوفای 1091 هـ)
أن خبر التحریف مخالف لکتاب الله، مکذب له فیجب رده والحکم بفساده وتأویله. 
تفسیر الصافی ، ج 1، ص 51 .
شیخ حر عاملی ،(متوفای 1104 هـ)
والمتتبع للتاریخ والأخبار والآثار یعلم یقینا بأن القرآن ثابت بغایة التواتر وبنقل الآلاف من الصحابة، وأن القرآن کان مجموعا مؤلفا فی عهد الرسول .
هرکسی که در اخبار و آثار تتبع و تحقیق کند ،علم قطعی پیدا می‌کند که قرآن کریم اعلی درجه از درجات تواتر را دارا است و هزاران نفر از صحابه آن‌را حفظ و قرائت کرده اند و در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جمع شده و به صورت کتاب بود. 
  الفصول المهمة فی تألیف الامة ، ص 166 .
علامه مجلسی، (متوفای 1111 هـ)
در ردّ اخبار دلالت کننده بر نقصان می‌گوید : 
إنّ الأخبار التی جاءت بذلک أخبار آحاد لا یقطع على الله تعالى بصحّتها .
  این اخبار ، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پیدا نمی شود. 
 بحار الانوار ،جلد 89 ،صفحه 75 .
شیخ جعفر کاشف الغطاء ، (متوفای 1228 هـ)
لا ریب فی أنّ القرآن محفوظ من النقصان بحفظ الملک الدّیان ، کما دلّ علیه صریح الفرقان وإجماع العلماء فی جمیع الأزمان. 
شکی نیست که قرآن کریم محفوظ از نقصان به حفظ خداوند دیان است همان‌طوری‌که صریح قرآن و اجماع علما بر این نکته دلالت دارد. 
 کشف الغطاء کتاب القرآن ، ص 299 .
شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء، ( متوفای 1373 هـ)
وإنّ الکتاب الموجود فی أیدی المسلمین هو الکتاب الذی أنزله الله إلیه للإعجاز والتحدّی ولتعلیم الأحکام وتمییز الحلال من الحرام ، وإنّه لا نقص فیه ولا تحریف ولا زیادة ، وعلى هذا إجماعهم. ومن ذهب منهم أو من غیرهم من فرق المسلمین إلى موجود نقص فیه أو تحریف فهو مخطئ یردّه نصّ الکتاب العظیم ( إنّا نحن نزّلنا الذکر وإنّا له لحافظون ) والأخبار الواردة من طرقنا أو طرقهم الظاهرة فی نقصه أو تحریفه ضعیفة شاذّة ، وأخبار آحاد لا تفید علماً ولا عملاً ، فإمّا أن تؤوّل بنحو من الإعتبار أو یضرب بها الجدار. 
کتاب موجود در دست مسلمانان همان کتابی‌ است که خداوند متعال آن‌را برای تحدی و اعجاز و تعلیم احکام و تمییز حلال از حرام نازل فرمود ، در این کتاب نه چیزی اضافه و نه از آن کم شده است و نه تحریف در آن راه دارد و بر این مطلب اجماع مسلمین است. اگر کسی ادعا کند که قرآن تحریف شده یا از آن چیزی کم شده است ، خطا کرده است و این آیه مبارکه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) او را رد می‌کند. و احادیثی که از طریق شیعه و سنی نقل شده در نقص یا تحریف قرآن ، احادیث شاذ و ضعیف و اخبار آحاد هستند که موجب علم و عمل نخواهد شد ، پس باید تأویل یا به دیوار زده شود. 
 اصل الشیعة و اصولها ، صفحه 101 و 102 .
سید شرف الدین موسوی ،(متوفای 1377 هـ)
فإنّ القرآن العظیم والذکر الحکیم متواتر من طرقنا بجمیع آیاته وکلماته وسائر حروفه وحرکاته وسکناته تواتراً قطعیاً عن أئمّة الهدى من أهل البیت : لا یرتاب فی ذلک إلاّ معتوه ، وأئمّة أهل البیت کلّهم أجمعون رفعوه إلى جدّهم رسول الله (ص) عن الله تعالى ، وهذا أیضاً ممّا لا ریب فیه. ظواهر القرآن الحکیم فضلاً عن نصوصه أبلغ حجج الله تعالى ، وأقوى أدلّة أهل الحق بحکم الضرورة الأولیّة من مذهب الإمامیّة ، وصحاحهم فی ذلک متواترة من طریق العترة الطاهرة ، ولذلک تراهم یضربون بظواهر الصحاح ـ المخالفة للقرآن ـ عرض الجدار ولا یأبهون بها  عملاً بأوامر أئمّتهم. وکان القرآن مجموعاً أیام النبی (ص) على ما هو علیه الآن من الترتیب والتنسیق فی آیاته وسوره وسائر کلماته وحروفه ، بلا زیادة ولا نقصان ، ولا تقدیم ولا تأخیر ، ولا تبدیل ولا تغییر. 
قرآن عظیم و ذکر حکیم از طرف ما متواتر است به جمیع آیات و کلمات و سائر حروف وحرکات و سکنات به تواتر قطعی از امامان اهل بیت (علیهم السلام) و هیچ کس در آن شک ندارد و ائمه اهل بیت نیز از جدشان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و آن بزرگوار از خداوند متعال نقل کرده است و در این هم جای شکی نیست ، ظواهر و نصوص قرآن همه حجتهای خداوند و دلیل اهل حق است بحکم ضرورت اولیه از مذهب امامیه ، روایات صحیحه نیز در این زمینه بنحو متواتر از طریق عترت طاهره (سلام الله علیهم) زیاد نقل شده است ، و لذا شیعیان هر روایت مخالف قرآن را حتی

اگر صحیح هم باشد ، به دیوار می‌زنند و به آن اعتباری قائل نمی شوند ، و قرآن کریم در زمان خود رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جمع شد همان‌طوری که الان است ،بدون کوچک ترین تغییر و زیاده و نقصان. 
جوبة مسائل جارالله ، صفحه 28 و 37 .
امام خمینی، (متوفای 1409 هـ)
إن الواقف على عنایة المسلمین بجمع الکتاب وحفظه وضبطه قراءة وکتابة، یعترف ببطلان تلک المزعمة " التحریف "، وأنه لا ینبغی أن یرکن إلیها ذو مسکة، وما وردت فیه من الأخبار، بین ضعیف لا یستدل به، إلى مجعول یلوح منه أمارات الجعل، إلى غریب یقضی منه العجب، إلى صحیح یدل على أن مضمونه تأویل الکتاب وتفسیره. 
کسی که مطلع باشد بر توجه مسلمانان به جمع ، حفظ ، ضبط ، کتابت و  قرائت قرآن متوجه خواهد شد که روایات دلالت کننده بر تحریف باطل است. زیرا آن روایات یا ضعیف است و استدلال به آنها صحیح نیست و یا جعلی و ساختگی است که علامات جعل و ساختگی بودن در آن‌ها کاملا مشخص است ، یا غریب است که موجب تعجب می‌شود ، و اگر صحیح بود باید تأویل شود. 
 تهذیب الاصول ، جلد 2 ،صفحه 165. 
آیت الله العظمی خویی، (متوفای 1413 هـ)
معروف بین مسلمانان عدم وقوع تحریف در قرآن است و اینکه قرآن موجود در نزد ما همان قرآن منزل بر نبی اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است و بر این مطلب بسیاری از اعلام از جمله رئیس المحدثین مرحوم صدوق بن بابویه تصریح نموده اند و قول به عدم تحریف را از معتقدات امامیه حساب کرده اند. 
 البیان، صفحه 200.
 در جای دیگر می فرماید :  قصه تحریف قرآن جزء خرافات و خیالات است و به تحریف قائل نمی‌شود مگر کسی که عقلش ناقص باشد. یا درست تأمل و تفکر نکرده باشد .یا اینکه بخاطر علاقه اش به قول به تحریف معتقد به آن شده باشد. زیرا که علاقه به چیزی انسان را کور و کر می‌کند اما آدم عاقل منصف متدبر شکی در باطل بودن یا خرافاتی بودن تحریف ندارد. 
 البیان ،صفحه 259.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۰۲
  • ۵۱۶ نمایش
  • سید عباس سیدی

آیا-شیعه-معتقد-به-تحریف-قرآن-است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی